Ett försök att påverka datorkompetensen bland lärare

Jag jobbar som IT-tekniker inom Kristianstads Kommun. På jobbet så tog lärarna och personalen emot ett mail ifrån en Anna Öberg som studerade pedagogik och digital media på Mediainstitutet. Hon skulle undersöka IT-kompetensen bland alla gymnasielärare i landet, speciellt som man just nu bedriver ett projekt som kallas för PIM ( Praktisk IT- och Mediekompetens). Jag som engagerad i piratfrågor kunde inte låta bli att genom hennes research försöka påverka Skolverket. Hon skrev även i mailet att hon skulle

”visa det för de universitet i Sverige som erbjuder lärarutbildningen. Jag hoppas att jag därefter kan ge konkreta förslag för anpassning av kurser som riktar sig mot utveckling av digital kompetens hos lärare.”

Jag ringde upp henne och hade en liten trevlig pratstund, där jag bland annat ansåg att datorkunskapsämnet idag borde kallas för ”indoktrinera-eleverna-till att-använda-Microsofts-produkter-kunskap”. Hon förstod vad jag menade med detta och lyssnade och tyckte min åsikt var bra att man borde ifrån Skolverkets håll påverka skolorna till att använda Openoffice eller andra gratis officeprogram som eleverna hemma oavsett operativsystem kan använda och man behöver inte betala ett öre.

Vidare diskuterade vi också om att man i datorkunskapsämnet borde ha datorhistoria samt Internet och informationssökning och förståelse av Internet mer på schemat. Likaså lyfte jag fram att alla lärare som kommer ut idag borde och ha grundläggande kunskaper i hur en dator är uppbyggd och grundläggande kunskap i hur den fungerar.

Jag har i allafall försökt påverka på detta sätt att utforma en vettigare IT-kunskaps nivå i Sverige.

Flattr this!

2 reaktion på “Ett försök att påverka datorkompetensen bland lärare

  1. Viktualiebrodern

    Jag tycker det du skriver om att informationssökning på gymnasienivå intressant. Jag har ju en mera ”Fri-Kunskap”- inställning till patentsystemet än Piratpartiet i sin helhet har. Och jag skulle vilja se en åtminstone kort introduktion till hur man söker i patentlitteraturen i gymnasiekurserna. Inte bara i de teoretiska, de som läser mera praktiska inriktningar skulle definitivt ha nytta av att kunna leta upp lösningar på praktiska tekniska problem, om de bara visste var de skulle leta och hur man gör.

    Espacent, http://se.espacenet.com är inte speciellt användarvänlig, men bättre än ingenting och borde introduceras för gymnasieelever.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *